Winkelwagen Geen artikelen - € 0,00

De mannetjes via via

We kennen ze inmiddels allemaal wel:  ‘de Mannetjes’ . In deze tijd bieden ze weer hun diensten aan voor het invullen van de belastingformulieren voor de particulier. Een zwart circuit wat door de jaren heen behoorlijke vormen heeft aangenomen.

Gratis service

Er zijn diverse instanties die voor mensen tegen een kleine vergoeding of zelfs gratis de belastingformulieren invullen. Denk maar aan de FNV Belastingservice of de HUBA (hulp bij belasting aangiften door de belastingdienst zelf).

Veelal gebeurt dit als service. Dat is een goede zaak voor mensen die het niet zelf kunnen en/of niet genoeg geld hebben om gebruik te maken van professionele intermediairs. Ook als er problemen zijn wordt men deskundig geholpen en weten deze instanties de weg.

Professionele intermediairs

Daarnaast kan je naar een belastingadviseur/administratiekantoor die voor jou als particulier ook je aangifte kan verzorgen. Zij hebben de vaktechnische software aangeschaft, een certificaat voor het (digitaal) versturen van de aangifte, en de benodigde educatie gevolgd om op de hoogte te blijven van alle nieuwe ontwikkelingen.

Intermediairs aangesloten bij een brancheorganisatie betalen naast de kosten voor het behalen van je PE-punten ook contributie. En dan is er nog geen aangifte ingevuld. Uiteraard leiden al deze kosten tot een (hoger) tarief, maar dan heb je wel de zekerheid dat je vakkundig bent geholpen en alle mogelijkheden om belasting te besparen zijn benut of in ieder geval besproken.

Kost dat?

Deze dagen krijg ik veel mensen aan de telefoon die mij gevonden hebben via het internet of via een ander kanaal. En het eerste wat ze veelal vragen is: “hoeveel kost het?” Natuurlijk, in deze tijd van crisis is elke euro er een.

Maar dit speelt al veel langer en ik wil toch een keer pleiten voor eigen parochie: de mensen die alles doen om te zorgen dat de particulieren aangifte goed is ingevuld en op een veilige wijze wordt verstuurd.

Ja,  natuurlijk is de tante van mijn oom en die zijn zuster veel goedkoper uit.  Zij heeft tenslotte een mannetje die alles in orde maakt. Dat mannetje gebruikt haar of zijn DigiD. Die wordt heel makkelijk uit handen gegeven. Een skimmer moet  veel meer moeite  doen om de PIN-code te bemachtigen. En wij weten allemaal dat de PIN – gegevens  net zo persoonlijk zijn als onze DigiD. Maar ach, de Belastingdienst weet toch al alles van je dus wat maakt het uit!

De mensen blij, zij zijn tenslotte veel goedkoper uit. Het mannetje heeft niets extra’s nodig en de Belastingdienst vindt dat mensen zelfredzamer moeten worden.  Iedereen blij zou je zeggen! Op die manier is er wel een heel zwart circuit ontstaan, maar dat nemen we dan maar voor lief. En ach, men krijgt wel geen geld terug, maar op een verjaardag zijn ze toch weer het goedkoopst uit van allemaal en daar gaat het tenslotte toch om? Dan heb je het toch slim gedaan?

Maar wat nou als er mogelijkheden zijn blijven liggen om minder belasting te betalen. Domweg omdat het mannetje daar geen weet van heeft? Zijn we dan wel zo slim bezig?

Een voorbeeld:

Astrid is gastouder en heeft oppaskindjes. Dat vindt ze heel leuk en ze is blij met haar werk aan huis. Haar man doet de administratie, want daar heeft ze een hekel aan. Dan wordt het tijd voor de belastingaangifte. Man is in loondienst, dus dat is een fluitje van een cent en vrouwlief zet weliswaar € 20.000 om, maar ja, dan is het ook logisch dat je belasting moet betalen, toch? Op naar een mannetje. Nou, zegt het mannetje, voor € 60 doe ik alles, iedereen blij. Het mannetje adviseert de vrouw zelfs om zich niet aan te melden als ondernemer, want dan loop je veel meer kans op controle!

Een paar jaar later kom ik ze tegen op een voorlichtingsavond voor gastouders. Na mijn presentatie, die onder meer ging over het ondernemerschap, spreekt de man mij aan. Mijn verhaal had hem toch wel aan het denken gezet. Of ik er eens naar kon kijken. En wat dat dan zou kosten. Ik ben bij deze mensen thuis geweest en heb hen direct geadviseerd zich aan te melden als ondernemer. Met alle ondernemersfaciliteiten die daarbij horen zou het deze mensen zo’n slordige € 3.000 aan belasting hebben gescheeld. Het mannetje kostte hen dus alles bij elkaar € 3.060. Over goedkoop gesproken! En dit is dan maar één voorbeeld van de vele die ik in mijn dagelijkse praktijk tegen kom.

Zelf verantwoordelijk

Er zijn veel  collega’s van mij die al zeggen: “ik wil geen particulieren aangiften (meer) doen. Het brengt niet op wat het kost”. Natuurlijk, door de service van “de mannetjes” is er sprake van oneerlijke concurrentie. Maar daar gaat het mij nog niet eens om, mij gaat het voornamelijk om het feit dat mensen niet altijd waar voor hun geld krijgen.

Als het fout gaat zijn dezelfde mannetjes niet thuis, die zitten inmiddels lekker op de Bahama’s. En aangezien men uiteindelijk zelf verantwoordelijk is voor zijn aangifte is het nog steeds “eigen schuld dikke bult”. 

Natuurlijk weet ik ook dat op het moment dat het fout gaat , de professionele invuller ingeschakeld wordt. Maar dan is het leed vaak al geschied en kost het extra tijd en dus geld om het alsnog voor ze op te lossen.  

Uiteraard is het duurder dan de kosten van een mannetje en mocht het op wat voor manier dan ook alsnog fout gaan, dan zijn we aangesloten bij een brancheorganisatie er is er ook een  beroepsaansprakelijkheidsverzekering.

Ik wens al mijn collega’s een fijne en voorspoedige  maand maart!



Uw naam:
Uw e-mailadres:
Naam ontvanger:
E-mailadres ontvanger:
  Doorsturen

11 reactie(s)

Ik geloof dat ik het soms wel in 10 minuten kan of in 5. Of gewoon met een druk op de knop. Dat is echter niet de tijd die je aan een aangifte besteed, dat is alleen de afhandeltijd. De echte tijdsbesteding zit in het overleg, de bestudering van de vakliteratuur, al dan niet via verplichte PE. Ieder jaar jezelf de nieuwe fiscale regels eigen maken. In drie of meerdere jaren werken en de regimes voor ieder jaar uit elkaar halen. Bah, wat een simplistische voorstelling van zaken. En dat noemt zich bc?

Giannidipanni - 05 sep. 16:38

@GWZ Je hebt nu een AA kantoor maar ik hoop dat iemand anders je brieven opstelt. Waar is de tijd voor de machtigingen gebleven, de checklisten, de facturatie, het electromisch dossier. Die 15 minuten is wel erg simpel geredeneerd.

fr - 19 apr. 11:58

Treffend artikel! Wij komen in de praktijk veel schade van 'de mannetjes' tegen. Wat je als integere belastingadviseur graag wilt, is dat jouw klant je minimaal terugverdient. Dat is voor ons missie geslaagd. Dit is ook vaak zeer goed te realiseren, maar leg dat maar eens uit aan een potentiële klant... want het is toch gewoon simpel? Nou ja, het is zo 'makkelijk' en 'simpel' als je het voor jezelf wil maken, maar als je het onderste uit de kan wilt hebben kun je maar beter een specialist inschakelen. ...en volgens mij geldt dit voor ieder vakgebied!

Lianne Desmet van beace.nl en liqide.nl - 22 mrt. 15:09

Apple laptops zijn state-of-the-art, ze zijn echt beter dan wniwods laptops. Het zit hem in de "kleine" dingen, want aan de specs van bijvoorbeeld processor en grafische kaart zie je het niet.Als ik een rijtje mag noemen van features die ik fijn vind aan mijn MacBook die niet op de gemiddelde (goedkopere, maar qua specs gelijke) Dell of Mediamarkt laptop zitten, dan zou ik bijvoorbeeld noemen:- backlit en erg fijn keyboard- supermooi scherm- ruim 5 uur batterij duur (effectief met wifi aan)- SSD drive- stroomsnoer met magneet- licht, dun en kleine adapter- Mac OS X Zoals Jorrit ook aangeeft je wordt op een gegeven moment vanzelf nieuwsgierig als je een tijdje Apple producten als iPhones, iPods en iPads gebruikt. En zo niet dan niet natuurlijk ;-)

LFnfIBdPmAfGZcxI - 16 mrt. 12:20

Ik ben een gecertificeerd belastingadviseur en reken een vast bedrag per jaar voor een aangifte IB. Dit is niet alleen voor de aangifte IB maar ook voor het aanvragen van eventuele toeslagen en het eventueel indienen van bezwaarschriften als dat nodig mocht zijn. Hoezo ik ben in 15 minuten klaar? Ik moet toch ook mijn tijd rekenen die ik met de klant om de tafel zit. Over een jaar genomen verdien ik per saldo niets aan de particuliere aangiften IB maar ik maak wel mijn klanten blij. verder wil ik nog even melden dat ik af en toe met kromme tenen de reacties lees omdat deze vaak vol zitten met spelfouten, jammer hoor.

YR - 08 mrt. 15:04

Ik ben de persoon die over de 15 min. gaat werkte tot vorig jaar bij een erkend AA-kantoor even uitleg: opstarten aangifte software eenmalig s'morgen voor alle klanten (1 min.) klant kiezen/ aanmaken max. 3 min. invullen loongegevens max. 3 min invullen hypotheek gegevens 3 ,min uitdraaien 1-2 min. verzenden is druk op knop ( alles via BAPI) Ik doe jaren aangiftes/ jaarrekening etc. en ben zeer ervaren ermee Er werden tijdsbestedingen bijgehouden maar je wilt niet weten wat er vanui hogerhand opgelegt werd. en hoe de facturen aan de klant werden vertaald. Daarom ben ik weggegaan bij de werkgever en heb nu een AA kantoor. En verwerkt de particuliere aangiftes in het bijzijn van de klant. Bu zien de werkelijkheid. Ik ken het wereldje maar al te goed. Goed voor mij ga ik verder niet op in. Laat ieder een maar voor zich beslissen. Ik heb mijn eigen klantenkring wel. PS. Laat de schrijver van het hoofdartikel maar even contact mij opnemen dan zal ik haar even een test model voordoen. dan kan met eigen ogen waarnemen. .

gwz - 08 mrt. 14:27

Ik vind het een prima artikel! Die mijnheer of mevrouw van: gez. 01 mrt 13.05 denkt toch wel erg simplistisch. Het prijs plaatje wat geschetst wordt geldt zeker voor een "gerenomeerd" accountants kantoor. Dat is in zijn/haar situatie beslist niet nodig. Neem eens kontakt op met de schrijfster van het artikel. Ze is heel goed en redelijk en redelijk in prijs (niet gratis!!!).

Ed - 07 mrt. 14:15

Ik vind het een prima artikel! Die mijnheer of mevrouw van: gez. 01 mrt 13.05 denkt toch wel erg simplistisch. Het prijs plaatje wat geschetst wordt geldt zeker voor een "gerenomeerd" accountants kantoor. Dat is in zijn/haar situatie beslist niet nodig. Neem eens kontakt op met de schrijfster van het artikel. Ze is heel goed en redelijk en redelijk in prijs (niet gratis!!!).

Ed - 07 mrt. 14:14

Ik wil hier kanttekeningen bij zetten. We kwamen in een complexe situatie terecht door het overlijden van een van onze kinderen. Daarbij speelde de verzekering uitkeringen, erfbelasting en het bepalen van waarde over het onroerend goed een grote rol. Dus een professioneel "iemand" aangezocht op aanraden van een goede vriend. Alles uitgezocht en goed verlopen. Sofar so good. De daarop volgende jaren de zaken door hen laten behartigen. Echter na een aantal jaren van aangiften begon de prijs exorbitante zoniet groteske vormen aan te nemen en zeker niet van toepassing op en particuliere situatie. Oorzaak? Wie het weet mag het zeggen. Onze financiele situatie begon inmiddels ook "appeltje-eitje vormen aan te nemen, misschien is dat de reden geweest? Niet interessant genoeg meer en daarom maar wegwerken? Hiermee aantonend dat a) mijn portemonnee geen grabbelton is en b) je echt wel ff na moet denken wie of wat je aangiften verzorgt c) kan je het niet zelf doen is een vraag die je constant moet bezig houden. Er is tegen betaling voldoende software die je door de meest voorkomende gevallen heen helpt. Zelfs de belasting dienst "helpt" want een gezonde dosis argwaan richting deze "club" is niet misplaatst is mijn persoonlijke ervaring!

Orca - 01 mrt. 20:00

Deze persoon kan beter naar de vooringevulde aangifte gaan.........En.................. Hoezo 15 minuten werk? Deze 15 minuten zijn voor het openen van de software, het invullen van de getallen en het verzenden van de aangifte. En de rest van de tijd dan? De andere handelingen op het dossier? Die ziet de klant niet, maar die tijd is wel besteed! De rest van de bestede tijd is voor het maatschappelijk nut van de professionele aangifte maker. Wij vult de lijst van 'bijkomende' werkzaamheden voor mij in?

linda - 01 mrt. 15:30

Okee ben het deels met uw opstelling eens. Maar wat zegt U van een persoon die een eenvoudig biljet moet indienen ( loondienst met hypotheekaftrek bv) en die moet 150,= euro betalen bij een accountantskantoor. En dat in feite voor 15 minuten werk. Ja want dat is een eenvoudig biljet kost niet meer tijd dan 15 min. Dat ik uitknijpen !!

gez. - 01 mrt. 13:05

Reageer op dit artikel

*
*
*
Plaats mijn reactie

Mw. I. Sinnige bc/pba

Irma Sinnige is belastingconsulent bij Aadonis B.V., FNV Belasting–topinstructeur en docent aan de Volksuniversiteit

Meer blogs van deze auteur